Een collectieve pensioenregeling voor uw werknemers regelt u niet alleen voor vandaag maar doorgaans minimaal voor een duur van ten minste 5 jaar. Een pensioenregeling moet bij uw onderneming passen. Een ingewikkelde pensioenregeling met keuzevrijheden voor uw werknemers zou weleens erg kostbaar kunnen blijken qua uitvoering en communicatie. Daarom dient pensioen op strategisch niveau inhoud en vorm te krijgen.
De verzorgingsstaat verandert in een snel tempo. De ingrepen van de overheid in ons sociale stelsel vergen meer financieel bewustzijn en verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf. Door de complexiteit van de pensioenmaterie hebben zij hierbij ondersteuning nodig. Zij zullen de impact van pensioen moeten begrijpen en er actief bij worden betrokken om de waarde van de pensioenregeling te kunnen inschatten. Alleen zo ontstaat er commitment tussen de werkgever en de werknemer en worden verrassingen in de toekomst voorkomen.
Het pensioen is een gecompliceerd onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket. Als werkgever dient u uw werknemers goed te kunnen uitleggen welke verwachtingen zij van de pensioenregeling mogen hebben.
Zekerheid boven onzekerheid stellen betekent hogere kosten of een lagere monetaire waarde van de pensioenen. Pensioen maakt de kloof zichtbaar tussen enerzijds de wens om de kosten laag te houden en anderzijds toch een goed pensioen te kunnen bieden aan uw werknemers. Let u bij de toetsing niet alleen op de pensioenpremie maar vooral ook op de zgn. ‘ total costs’ inclusief de bijkomende kosten van beheer, administratie, communicatie, informatie en uitvoering. En dan niet alleen nu maar vooral ook naar de toekomst.
Communicatie is tweerichtingsverkeer, een dialoog met uw werknemers. Pensioencommunicatie moet afgestemd zijn op het kennisniveau van uw werknemers, want uw werknemers en hun partners zijn belanghebbenden bij de pensioenregeling. De inzet van de juiste manier van communiceren is een vereiste om aan goede zorgplicht en werkgeverschap invulling te geven. U bent als werkgever gebaat bij een optimale uitvoering.
Wij als Xpension hebben ervaring om op de juiste wijze de inhoud van de pensioenregeling aan uw werknemers uit te leggen. Dit kan bijvoorbeeld eenmaal per jaar plenair worden verzorgd, maar ook kunnen er individuele werknemersgesprekken worden georganiseerd om tijdens de werkuren bij de werkgever op locatie uitleg te verzorgen over de inhoud en de mogelijkheden van de pensioenregeling.
Voor diverse bedrijfstakken in Nederland geldt dat ondernemingen, die in de bedrijfstak werkzaam zijn, verplicht worden de werknemers aan te melden voor deelname aan de pensioenregeling die geldt in die bedrijfstak en wordt uitgevoerd door een zogeheten bedrijfstakpensioenfonds (Bpf). Indien u in een dergelijke bedrijfstak werkzaam bent, is aanmelding bij het Bpf voor u verplicht. Regelgeving rond het Bpf is bijzonder strikt. Daarnaast is een pensioenpremie een brengschuld voor de rechtspersoon ( werkgever) richting het Bpf.
Mocht een werknemer, maar bijvoorbeeld ook een nabestaande in geval van overlijden, aanspraak maken op een Bpf pensioen, dan kan het fonds zich niet verschuilen achter het feit dat er door de werkgever geen premie is afgedragen. Het Bpf zal in die situatie echter wel verhaal gaan halen bij de werkgever. Op basis van de Wet Bpf 2000 is een bestuurder van de onderneming daarbij hoofdelijk aansprakelijk voor de premieafdracht richting het Bpf. Het is daarom van groot belang om regelmatig te controleren of men onder een Bpf dient te vallen. Het Bpf kan met terugwerkende kracht premies over alle jaren vorderen als wordt vastgesteld dat een werkgever zich over deze periode had moeten aansluiten. Daarbij maakt het niet uit of de pensioenregeling is ondergebracht bij een andere pensioenuitvoerder dan het Bpf.
Werkgevers doen er verstandig aan om met regelmaat te blijven controleren of zij door een wijziging of uitbreiding van de werkzaamheden niet alsnog de verplichting krijgen zich aan te melden bij een bedrijfstakpensioenfonds en of een CAO.
Xpension verzorgt in opdracht van de pensioenuitvoerders en werkgevers werkingssfeeronderzoeken om vast te stellen of er sprake is van verplichtingen richting cao of bedrijfstakpensioenfondsen.
Iamhoreca en Tandartssupport zijn digitale netwerken waar leden in een besloten en vertrouwelijke omgeving met elkaar kunnen praten en discussiëren over allerlei onderwerpen vanuit de dagelijkse praktijk. Xpension is ambassadeur van de netwerken en assisteert werkgevers ten aanzien van pensioenzaken en employee benefits. Zo organiseert Xpension met regelmaat werkgeversessies en maakt zij zich sterk om collectief voordeel te behalen voor de leden van het netwerk.
Voor BiZZNiZZ4YOU zijn wij eveneens de exclusieve pensioenadviseur. BiZZNiZZ4YOU biedt ondernemers een zakelijk platform waar resultaat voorop staat en waar ondernemers met elkaar hun interesses, kennis en vaardigheden kunnen delen. Daarnaast biedt BiZZNiZZ4YOU kostenbesparende mogelijkheden op diverse terreinen waardoor ondernemers fors kunnen besparen op hun bedrijfskosten. Voor meer informatie kunt u naar de website www.bizznizz4you.nl. U vindt Xpension onder het kopje ‘partners’.
Onze salarisafdeling is gespecialiseerd op het gebied van salarisadministraties met de telkens veranderende wetgeving voor de loonbelasting en sociale verzekeringen. U heeft dus de garantie dat uw salarisadministratie tot in detail wordt verzorgd. De periodieke standaard service biedt u:
Naast salarisadministratie kunnen wij u van dienst zijn met:
* kosteloos voor leden
Onze dienstverlening richt zich zowel op startende ondernemers als op gevestigde ondernemers. Het voldoen aan alle administratieve verplichtingen is voor veel ondernemers een grote belasting en het kost ook nog eens veel tijd om het dagelijks bij te houden. Toch is het belangrijk om een actueel en volledig overzicht te hebben van het financiële reilen en zeilen van de onderneming. Xpension heeft van financiën haar werk gemaakt. Wij helpen u graag bij de verwerking van de boekhouding en de belastingaangiften.
Xpension is gespecialiseerd in het optimaal benutten van sociale premieregelingen, fiscale afdrachtsvoordelen en subsidies die betrekking hebben op het in dienst nemen tot en met de uitdiensttreding van medewerkers. Ook sporen wij onterecht betaalde gelden op die dikwijls gerelateerd zijn aan specifieke doelgroepen binnen uw personeelsbestand (bijv. arbeidsgehandicapten).
Het overgrote deel van uw sociale kosten en voor u beschikbare subsidies komen voort uit wet- en regelgeving, cao’s en/of reglementen. Deze zijn over het algemeen zeer complex en onderhevig aan continue verandering. Daarnaast zijn er veel verschillende instanties – zoals de Belastingdienst, UWV, pensioenfondsen, verzekeraars en gemeentes – betrokken bij de uitvoering van de hieraan gerelateerde regelingen. Dit zorgt ervoor dat veel organisaties niet voldoende op de hoogte zijn van de enorme hoeveelheid mogelijkheden en/of juiste toepassing van deze regelingen. Met andere woorden: bedrijven laten dikwijls financiële voordelen onbenut of betalen gewoonweg teveel door fouten van andere partijen.
Wij signaleren deze niet aangewende financiële voordelen en teveel betaalde gelden en brengen indien mogelijk exacte bedragen nauwkeurig voor u in kaart.
Dit doen onze specialisten, veelal in combinatie met een zelf ontwikkelde, innovatieve software van een van onze partners. In dit unieke rekencentrum worden uw gegevens (bijv. salaris- en verzuimgegevens, loonaangiftes, nota’s) automatisch verwerkt en (her)berekend. Vervolgens effectueren wij dat wat uw organisatie vanuit het verleden nog toekomt en waarborgen wij voor u eventuele toekomstige besparingen. U krijgt zodoende altijd waar u recht op hebt, niets valt buiten de boot en blijft dus onbenut! Wij verzorgen het volledige proces; van identificatie en berekening tot en met onderbouwing en communicatie richting betreffende instanties. En de belasting voor onze klanten is door onze veelal digitale werkwijze minimaal! Tevens streven wij naar het overdragen van onze kennis, zodat onze klanten zaken in hun organisatie kunnen inbedden en in de toekomst zoveel mogelijk op eigen kracht uit kunnen voeren. Een belangrijke voorwaarde voor succes binnen onze dienstverlening is de relatie met instellingen als de Belastingdienst, UWV, pensioenfondsen, gemeentes en onderwijsinstanties. Wij hebben een uitstekende samenwerking met hen op het gebied van kennisdeling en in het samen zoeken naar financiële voordelen voor onze klanten en het daadwerkelijk realiseren van deze voordelen.
Xpension verzorgt professionele pensioensupport aan accountantskantoren, advocatenkantoren en informal investors waarbij het gaat om fusies, overnames, contractsverlengingen, financieringsconstructies, waardeoverdrachten en implementatie van pensioenregelingen.